Header

Savage

Roberto Zanetti urodził się we włoskiej miejscowości Massa 28. listopada 1956 roku. W trakcie uczęszczania do szkoły podstawowej zainteresowania jego skierowały się ku muzyce i majac 14. lat rozpoczął naukę gry na fortepianie.
Swoje hobby postanowił już wtedy uczynić centralnym punktem przyszłej kariery. W szkole średniej próbował swoich sił występując z różnymi grupami muzycznymi, między innymi z SANTAROSA, zbierając jednocześnie doświadczenia mogące przydać się w jego planach dotyczących przyszłej kariery. Założył wtedy własną grupę TAXI, w której obok niego występował kolega ze szkoły, ZUCCHERO „Cukier” Fornaciari, grający na gitarze.

W 1983 roku Roberto wydał utwor „To Miami” a następnie , już pod nazwą STARGO „Capsicum”. Następnym jego produktem była „Angelica”, nagrana na przełomie października i listopada ’83 i oficjalnie wydana pod pseudonimem JOEY MOON na początku ’84, „Buenas Noches” jako KAMILLO i „Starman” stworzony wspólnie z CLAUDIO MINGARDI.
Wtedy to właśnie Roberto, przy okazji produkcji coveru Mike Oldfielda „Incantaion” dla zespołu GANG, dzięki namowie DJ’a Mingardiego i ALBERTO CARPANIEGO (Albert One), zdecydował się na współparcę z mediolańską wytwórnią DISCOMAGIC, produkujac „Magic Carillon” dla ROSE, „Computerized Love” (własny utwór pod pseudonimem TANGO) i wydając tamże niektóre swoje poprzednie piosenki.
Pracujac dla Discomagic jako producent, Roberto obrał pseudonim ROBYX, bądący połączeniem jego imienia i litery X. Było to oznaczenie komety odkrytej w czasach szkolnych Zanettiego i będącej motywem jego ówczesnych karykatur i rysunków, wspólnie tworzonych z FABRIZIO BONINIM.

1984 rok przyniósł Zanettiemu wielki sukces, który stał się jednocześnie pierwszym kamieniem milowym w jego wspaniałej muzycznej karierze. „Don’t cry tonight”, będący zapowiedzią trendu sleezy italo disco, (którego nikt tak jak Roberto nie dopracował do artyzmu), łączył nastrojowość i tzw. low-drum-beat; zdobywając przebojem dyskoteki całej Europy i otwierając mu drogę do sławy. Następny hit „Only You” ugruntował opinie o Zanettim i był podwaliną programu każdej dyskoteki w Europie, stając się jednocześnie klasykiem całego nurtu Italodisco.
Oba utwory, wydane pod pseudonimem SAVAGE (kolejny bohater rysunków i komiksów w biografii R.Z.), skłoniły go do skoncentrowania się właśnie nad tym projektem, owocując wydaniem jeszcze w 1984 roku kompletnego albumu „Tonight”. Poza pracą nad doskonaleniem własnego image jedynie projekt STARGO zajął na krótki czas Zanettiego. Wydał On mianowicie cover-wersje przeboju „Live is Life” grupy OPUS, dyskotekowego szlagieru, który stał się „złotą płytą” na francuskiej liście przebojów dzięki sprzedaży 250.000 egzemplarzy.

Kolejne lata przepełnione były koncertami Roberto w wielu krajach Europy, jako SAVAGE stał się gwiazdą również we wschodniej jej części (m.in. w Polsce i Rosji), prezentując swoje kolejne przeboje: „Radio”, „Time”, „Celebrate”, „A Love Again”, czy „Love is Death”. Wiele z nich wydał w wersjach singlowych.

Pod koniec roku 1986 Zanetti, cieszący się już uznaniem i popularnością w świecie muzycznym, zdecydował się rozpocząć kolejny rozdział w swojej karierze: samodzielną produkcją i dystrybucją własnych utworów. Zalożył studio nagrań CASABLANCA RECORDS i stworzył własną firme produkcyjną ROBYX.
Jego doświadczenia w grze na pianinie pomogły dość szybko opanować mu pracę z komputerem i oprzyrządowaniem cyfrowym, instrumentami które wkrótce potem stały się podstawą przy tworzeniu jego muzyki. Był jednym z pionierów wykorzystujących do tworzenia (w latach 84-85 !) elektronicznej perkusji, Yamahy DX7 i Rolanda MC 700/500 sterowanych komputerem.

Poczatkowe projekty Zanettiego w nowym studio nagran napietnowane byly rodzacemu sie nurtowi muzyki dyskotekowej: House, ktory w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych swietowal juz swoje tryumfy i zwiastowal atak na dyskotekowe parkiety calego swiata. Roberto zaadaptowal utwor „The Party” grupy CRAZE, zmieniajac slowa angielskie na zartobliwy tekst wloski. W ten sposob powstal „Non Toccarmi Il Culo Dai”, ktory zostal blyskawicznie skopiowany przez SALVI ze zmienionym tytulem: „C’e’ Da Spostare Una Macchina”. W przeciagu kilku kolejnych miesiecy wyprodukowal Roberto okolo 10-ciu kolejnych tego typu utworow, sprzedajac je, w nieprawdopodobnych jak na wloskie stosunki ilosciach 200.000 egzemplarzy !

Rok 1987 zanotowal kolejne odkrycie Roberto: LENA i jej utwor „Run to me”. Pracowal tez nad produkcja kolejnych utworow SAVAGE: „I’m Loosing You” i „So Close”, ktore wypuscil na rynek wiosna kolejnego roku, zajmowal sie tez remixowaniem swoich poprzednich nagran.

Nastepnym projektem ROBYX’a w roku 1988 stal sie brytyjski piosenkarz pochodzenia jamajkanskiego Ian Cambell (I+C=ICE), ktorego Roberto opatrzyl dodatkiem MC (tytul wlasciwie zagwarantowany niepisana umowa jedynie muzykom tworzacym w amerykanskich gettach!). Wspolpraca obu muzykow przy tworzeniu „Easy” (wydany w pazdzierniku ’89) okazala sie na tyle obiecujaca, ze podpisano dlugoterminowa umowe na produkcje kolejnych utworow i albumow. „Easy” jest jednoczesnie utworem, w ktorym Roberto osobiscie dolozyl swoj glos w refrenie: „…easy, easy to remeber…”, co od tego czasu zdarzalo mu sie dosyc czesto przy produkcjach innych wykonawcow.

W 1989 roku Zanetti wydal kolejny album zatytulowany „Greatest Hits” i nagral cover-wersje utworu „I Just Died In Your Arms” grupy Cutting Crew, pracujac jednoczesnie nad kolejnymi kompozycjami dla ICE MC: „Scream” i „Cinema”.

Lata 1990-1991 wypelnione byly koncertami i promocja ICE MC, mniej bylo czasu na wlasne utwory. Roberto jakby „przy okazji” wyprodukowal „Pianonegro” dla PIANONEGRO i „Party Children” dla WAREBAND (feat. Tad Robinson, vocalize by Scattt). Spotkal sie tez z DOUBLE YOU (William Naraine), ktory byl zainteresowany wspolpraca z Zanettim i nagraniem we Wloszech albumu. Wydano singiel „Please don’t go” (kompozycja KC), ktory stal sie rozchwytywanym artykulem na rynku muzycznym. Na tyle ciekawym, ze zapoczatkowal on prawdziwa lawine tzw. Coverow, utworow kopiowanych przez inne zespoly i wydawanych pod wlasna nazwa. Brytyjski firma nagraniowa NETWORK poprosila Roberto o prawa licencyjne , jednakze utwor zostal juz sprzedany grupie KWS i prosba NETWORK spotkala sie z negatywna odpowiedzia. Mimo wszystko NETWORK zdecydowal sie na plagiat, ktory po paru latach zakonczyl swoj zywot dzieki sprawie sadowej (wygranej na korzysc DWA – pozniejszej firmy Zanettiego). Grupa KWS sprzedajaca swoj cover w USA i Wielkiej Brytanii nie odniosla poza tym wyjatkiem zadnych wiekszych sukcesow, podczas gdy czas na DOUBLE YOU dopiero mial nadejsc.

Na przelomie 1992-1993 Roberto zajety byl tworzeniem i ugruntowaniem nowej firmy DWA (Dance World Attack), majacej stac sie zalazkiem nowego muzycznego brzmienia i popieraniem mlodych talentow. Rozwijano sukces ICE MC, rozpoczela sie rowniez praca nad projektem CORONA. Przy produkcji pierwszego przeboju CORONY „Rhythm of the Night”zaangazowany byl wylacznie Francesco Bontempi (Lee Marrow !), a Roberto udzielal jedynie swoich porad. Kolejny utwor „Baby Baby” zostal juz osobiscie przez niego zmiksowany i stal sie dla niego kolejnym waznym projektem.

W 1994 roku powstaly kolejne utwory Corony, Roberto pracowal nad remixami i szlifowal kolejne probki przyszlych przebojow dla Ice MC (It’s a rainy Day, Think about the Way). Nowe brzmienie, charakterystyczne dla pozniejszego trendu EURODANCE, takie jak twarde uderzenia perkusji i modulacja basu, wlasnie wtedy ujrzaly po raz pierwszy swiatlo dzienne ! W przeciagu paru lat katapultowal sie Robyx samodzielnie na olimp najwazniejszych producentow sprzedajac ponad 6 milionow Albumow Ice Mc i Corony na rynkach swiatowych. Wydana zostala kolejna plyta SAVAGE „STRANGELOVE” z remixami (m.in. Lee Marrowa i Claudio Mingardiego) dawnych przebojow Roberto i czterema wersjami coveru „Strangelove” zespolu DEPECHE MODE. Zanetti nagral tez maxi singla „Don’t you want me”, wydanego przez jego firme DWA.

1995 rok stal dla Zanettiego pod znakiem pierwszych rozczarowan. Rozbudowywal swoja firme DWA reorganizujac jednoczesnie presonel artystyczny, zaniedbujac niestety przy tym projekt Ice MC. Ten zas za jego plecami podpisal kontrakt z inna firma promocyjna (POLYDOR), ignorujac przy tym uprzednia umowe z Robyxem. Ice twierdzil, ze pragnie zmienic swoj image, sprobowac swoich sil w innych kierunkach muzycznych. Chcial jednak, mimo wszystko, nadal uzywac dodatku „MC”, ktory byl zastrzezonym znakiem ROBYX’a. Zanetti zerwal wszelkie stosunki z Ice, rowniez wokalistki Ice’a Alexia (!) i Jasmine zdecydowaly sie na odejscie od niego i pozostaly przy Roberto (ktory stal sie ich pozniejszym producentem i promotorem). Na marginesie nalezy odnowtowac, iz plyta Ice’a wydana przez Polydor okazala sie kompletna klapa.

Od roku 1996-ego skupia sie Roberto nad tworzeniem kolejnego projektu ALEXIA. Powstaja „Summer is Crazy” i „Number One”, zapowiedzi wielkich kolejnych sukcesow DWA. Obok istniejacej juz firmy EXTRAVAGANZA w sklad DWA wchodzi LEE MARROW PRODUCTION, ktora skupia sie na kreowaniu i dalszym rozwoju projektu CORONA. Poza tym Zanetti produkuje piosenki dla Raimundy Navarro („Jesahel” i „C.I.A.O”) oraz DOUBLE YOU (m.in. „Please don’t go”, „We all need Love”, „Part-time Lover”).

Wiosna 1997-ego roku ukazuje sie pierwszy album ALEXII, Roberto przenosi sie ostatecznie do wykonczonego komplesu biurowo-studyjnego DWA. Roberto skupia sie nad produkcjami wielu roznych artystow (m.in. Alexia, Data Drama, Tuttifrutti, Hono, Double You, Ural 13 Diktators, V.I.R.U.S.666). Coraz wieksza jego uwage (i wiekszosc czasu) pochlania dozor wlasciwego funkcjonowania DWA, co niestety oznacza mniejsza intensywnosc w produkcji kolejnych utworow.

W kolejnych latach ukazują się następne albumy Alexii (w chorkach do utworu „Shake you up” brała udzial Viviana Zanetti !), Corony i Double You, jest to jednakże jednocześnie okres milczenia w twórczości Roberto Zanettiego jako SAVAGE. Po odejściu Alexii w 1999 roku Roberto zainteresował sie młodym zespołem GAZOSA, dla którego wyprodukował utwór „www.mipiacitu”. Nawiazął też ponownie współpracę z Zucchero („Baila” i „Ahum”).

W 2009 Savage wystąpił na jednej scenie z gwiazdami disco polo na Ostródzkim festiwalu muzyki tanecznej, gdzie odebrał nagrodę za całokształt działalności artystycznej.

22 września 2012 roku Savage wystąpił na 15 urodzinach Radia Złote Przeboje. Koncert odbył się w warszawskiej hali Torwar. Podczas tej imprezy na scenie wystąpili również: Fancy, Boney M, Sandra i Krzysztof Krawczyk.

Miejmy jednak nadzieję, że dawne czasy świetności SAVAGE jeszcze wrócą…

Dyskografia Savage

1984 – Tonight
1987 – Maxi Singles
1989 – Greatest Hits
1990 – Greatest Hits And More
1990 – More Greatest Hits And Remixes
1994 – Don’t Cry (Greatest Hits) (2-CD)
1994 – Strangelove
2002 – Gold
2010 – Ten Years Ago

Biografię opracował: djeldiablo (www.danceanddisco.net)
Dziękujemy

 

No comment

Dodaj komentarz

Loading